Perfekts rīts ir perfektas dienas sākums.

Perfekts rīts ir perfektas dienas sākums.

Šim nelielam, taču 100% praktiski pielietojamam rakstam, mani iedvesmoja mans vīrs, kurš nesen man tā domīgi teica: „Zini, es vislabāk jūtos tajās dienās, kad dodos uz darbu, kamēr brīvdienās pirmā dienas puse gandrīz vienmēr ir nepadevusies vai kā minimums neproduktīva.” Tad viņš pastāstīja, kas tieši padara viņa – cilvēka, kas jogu nepraktizē – dienu par izdevušos.

Savā darbadienā viņš parasti ceļas ap 5 no rīta dažas minūtes pirms atiet vilciens uz Rīgu, tādēļ paliek neēdis. Vilcienā 40minūtes ir rīta meditācijas laiks – var neko nedarīt, var neko nedomāt. Var palasīt grāmatu vai pasēdēt internetā, var vienkārši skatīties ārā pa logu. Ieradies galvaspilsētā, viņš līdz darbam brauc ar riteni – tas ir rīta work-out. Tad ierodoties darbā var pabrokastot un iedzert garšīgu kafiju, un diena var veiksmīgi sākties.

Tas sasaucās ar to rīta rutīnu, ko iesaka austrumu filozofijas piekritēji.

Perfektas dienas rītam vajadzētu sākties agri. Celšanās – no plkst.3:00-5:00. Šajā laikā gaisā virmo Vata, un tas nozīmē, ka piecelties šajā laikā ir ļoti viegli. Varbūt esi jau kādreiz ievērojis, ka mēdzam paši ap šo laika pamosties, taču, paskatoties pulkstenī, saprotam, ka nav īsti ko darīt vēl, tādēļ turpinām gulēt… Un tad, kad ap plkst.7 no rīta sāk zvanīt modinātājs, pārliekam to n-tās reizes un jūtamies tā it kā būtu izdzēruši spaini ar ūdeni. Tas tā notiek tādēļ, ka no plkst.6:00-8:00 ir Kaphas laiks. Tā ir smaga un lēna, un tas nozīmē, ka neviens cilvēks nevar paņemt un tā viegli piecelties šajā laikā. Tas nav iespējams. Ja cilvēks praktizē jogu, tad rīta prakse ap šo laiku jau ir beigusies, un tiem, kas ēd brokastis, šis jau ir vieglo brokastu laiks.

Rīta prakse ietver sevī meditāciju un/vai lūgšanu vai mantru skaitīšanu. Katram cilvēkam, lai diena būtu veiksmīga, no rīta vismaz 10 minūtes ir jānoskaņojas šai dienai – jānomierina savs prāts, jāatceras par saviem principiem un mērķiem. Lektori, kurus klausos es, min, ka viņu rīta prakse aizņem ~3stundas.

Pēc tam seko fiziskais treniņš – joga, elpošanas vingrinājumi. Atceries, Tev nav jāvingro stunda – arī 5 minūtes rīta rosmes ir labāk nekā nekas. Lekcijās par laika menedžmentu stāsta, ka, lai atrastu kaut kam laiku, ir jāatrod tam vien 5 minūtes – šādi process iekustināsies un jūs atradīsiet šai lietai vēl vairāk laika.

Brokastis ir laiks, kurā drīkst oficiāli ēst saldumus. Protams, labāk izvēlēties veselīgus saldumus, bet pamata messidžs ir tāds, ka, ja kāda sieviete saldumus mīl un nevar no tiem atteikties, tad nu rīts ir tas laiks, kad Tu vari oficiāli ēst tos saldos ēdienus. Jo šajā laikā valda Sattva gunas enerģija. Produkti Sattvā ir augļi, ogas, žāvēti augļi, sēklas, graudaugi, rieksti, medus, zaļumi, svaigi spiestās sulas, arī ētiski iegūts piens un ghī. Savukārt, cukurs, kafija un šokolāde pie satviskiem produktiem nepieder.

Plkst.8:00 Kaphu nomaina Pitta doša. Pitta tas ir uguns. Cilvēkiem, kas guļ ilgāk par astoņiem laika gaitā pasliktinās veselība. Var rasties problēmas ar kuņģi, ar ginekoloģiju, migrēnas u.c. pittas izraisītas kaites.

Plkst.10:00 Sattvu nomaina Radžasa guna (dinamika, kaisle). Šajā enerģijā darbojamies līdz vakaram (18:00) – tā ir piemērota darbam, aktīvai darbībai.

Pusdienas ieteicams ir ēst no 11:00-13:00, vai ne vēlāk par 15:00. Pusdienās jāēd pupiņas, lēcas, vai cits ētiski iegūts proteīna avots. Ideālā variantā pusdienās apestā ēdiena daudzumam būtu jāsastāda 75% no visa šajā dienā apēsta ēdiena.

No plkst. 18:00 valdošā ir Tamasa guna, tieši tādēl daudziem cilvēkiem ap šo laiku sāk gribēties iedzert aliņu un ieēst čipšus 🙂 Taču, protams, ājurvēda to neatbalsta.

Līdz plkst.19:00 vajadzētu paspēt apēst dienas pēdējo ēdienreizi. Tie varētu būt svaigi salāti, dārzeņu zupa, griķi – kaut kas, kas ātri pārstrādājas.

Doties gulēt ir ieteicams pirms plkst.22:00, jo no 22:00-1:00 atjaunojas mūsu psihiskā enerģija.

Ceru, ka šis raksts Tev bija noderīgs. Atceries –

Perfekts rīts ir perfektas dienas sākums.

Leave a Reply

Aizvērt izvēlni
Share This